onsdag 15 januari 2014

Per-Arnes julgran, dagens lektionsavslut

Vid slutet av dagen lektion, för dem som inte var där, så balanserade Per-Arne sin julgran på kanten av sin ena hand. Sedan informerades vi om att han tänkte såga isär den och vi ställdes frågan, kommer de två delarna väga lika mycket? Jag gav personligen inget svar men intrycket jag fick var att större delen av klassen trodde att de två delarna skulle ha samma vikt, eller massa. Granen sågades isär och de två bitarna vägdes, den smalare och längre delen vägdes till 427g. Den tjockare, kortare delen till 540g. Frågan är då, vad som avgjorde att det var just den punkten som granen balanserades på?

Min hypotes är att de två, numera isärsågade delarna har centrala massor i sig, den smalare delen har sin centrala massa längre ut från momentpunkten än vad den tjockare har och därigenom kompletterar den saknade vikten. Delvis M1 = M2,  F1 * l1 = F2 * l2 

Är jag helt ute och cyklar?
Kommentera och korrigera!

5 kommentarer:

  1. Har helt klart missat det roliga !!!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har roat mig med magsjuka dom senaste dagarna. Låter so om att jag missat en kul lektion! Alltid roligt med
    Praktiska exempel! Balanserade Per-Arne granen liggandes, och skulle såga av den vid tyngdpunkten?

    För i sådana fall borde det ju ha att göra med att den lång-smala delen just är lång. Man kan ju se dom två halvorna som två vridmoment, och massan behöver inte vara lika stor på den långa sidan för att få till samma vridmoment som på den kortare fast tyngre sidan.

    Det är lite som gungbrädan vi lekte med första lektionen. Beronde på var massorna är fördelade får vi olika vridmoment.

    Om jag fattat uppgiften!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag närvarade inte heller på lektionen pga att min dotter var/är sjuk.
    Intressant lektion...min tankar går kring vår första lektion, då vi talade om moment= Fxl. Jag tänker mig att varje bit har olika fördelningar pga dess längd och massa...(som ni nämner ovan...)
    Jag har inte direkt tänkt i termer som vridmoment tidigare...
    ...jag kom att tänka på när man har suttit på en gungbärda tillsammans med en person med liknande vikt. beroende på hur man valt att förflytta överkroppen framåt eller bakåt kunde man vinna eller förlora tyng(vridmoment) i förhållande till den andra som satt upprätt....


    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Kan man säga något om momentarmarnas länder? På denna länk http://simonbsfinbok.wordpress.com/2011/02/10/tyngdpunkt/
    undersöker en elev problemet med fler än en pinne. Vad tycker ni om hans slutsats?

    SvaraRadera