torsdag 23 januari 2014

Uppgift 105 i läroboken

Goddag klasskamrater och lärare!
Jag får banne mig inte till uppgift 105 ur läroboken.
Den visar att bägge handtagen kläms ihop med respektive 20 N kraft, så 40 N klämkraft.
Från handtagets början till momentpunkten är det 15 cm.
Vid själva avbitaren är det 1,5 cm från momentpunkten till tråden som ska av.
Dom letar efter kraften som tråden kläms av med.
Borde inte följande stämma?

40 N * 0,15 = F * 0,015
F = 40 N * 0,15 / 0,015
F = 400 N

Facit säger 200 N. Var ligger mitt fel? Hoppas alla har en skön torsdag!
Med vänlig hälsning, Mange

5 kommentarer:

  1. Hej Mange

    Jag räkna såhär!
    M=20*0,15
    M=3Nm

    Sedan blir det:
    3=F*0,015
    F=3/0,015
    F=200

    SvaraRadera
  2. F=200 N
    Givetvis men min lur lever eget liv!!!
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Saga! Tack för svaret! Men tången har ju två handtag. Om man trycker ner det ena handtaget med en kraft av 20 N, och samtidigt trycker upp det andra med 20 N, borde inte kraften mot tråden bli summan av dom bägge?

      Radera
  3. Ser de som en gungbräda. Om du tar 40N på ena sidan måste du lägga till dubbla längden på andra. Dvs 0,03 m

    SvaraRadera
  4. Bra resonemang! Ni har på egentligen rätt båda två, tången påverkar tråden uppifrån med 200N och nerifrån med 200N. Räkna på ett handtag i taget! Sen är frågan i boken lite luddigt formulerad. Vad menas med "klämmer"? Se gärna detta fysikarbete av en elev i Fy2 http://www.youtube.com/watch?v=gjXKw0VHv-E

    SvaraRadera